Månadens Rita 84 (April 2016)
(tässä suomeksi)
MOTIVATION
- HUR MOTIVERA SIG SJÄLV OCH ANDRA?
Allt handlar egentligen om
motivation. Jag stöter dagligen på frågor om hur man dels
motiverar andra och dels sig själv: hur få eleverna att läsa
sina läxor, hur få arbetstagarna att ta ansvar för sina
uppgifter, hur få studerande att slutföra sina studier, hur
få sina barn att städa sina rum, hur få sig själv att börja
träna eller skriva på ett slutarbete eller tvätta bilen
eller …
Ända sedan min tid som
skolkurator för mycket länge sen har jag sugit i mig allt
som har med motivation att göra: böcker, föreläsningar,
publikationer, diskussioner och tidningsartiklar i hopp om
att hitta motivationskoden. Men det verkar inte finnas någon
sådan. Motivation är antagligen i sig ett rätt meningslöst
ord, som borde bytas ut mot olika andra ord beroende på
situation. Egentligen betyder motivation att man drivs att
tillfredsställa ett behov. Dessvärre är behoven ibland
motstridiga, t.ex. behovet att röra på sig för att orka och
må bra kontra behovet att ligga på soffan och vila upp sig
framför tv:n för orka och må bra. Eller behovet att studera
för att klara sig i arbetslivet kontra behovet att vara på
facebook för att klara sig socialt. Och hittar vi inget
inre behov för en viss verksamhet (t.ex. för skoleleven
att följa med lektionen), spiller vi bara bort tid och
krafter med att försöka motivera.
Motivation måste komma inifrån.
All motivation som kommer utifrån i form av straff eller
belöningar är bara ett beteende, som lönar sig för stunden.
Småningom förlorar både straffen och belöningarna i styrka
och beteendet upphör. Motiveraren möter enbart passivt eller
aktivt motstånd. Men hur uppstår då inre motivation?
Det finns något som kallas för
korrektionsreflexen. Den är en reaktion, som uppstår
ur känslan att allt inte är som det ska vara, dvs. en viss
form av obalans. Får vi alltså oss själva eller den som vi
vill motivera att införliva det önskade beteendet i sin
uppfattning om balans, kommer motivationen av sig själv som
en korrektionsreflex.
Frågan blir då, hur
uppfattningen om balans justeras. Här kommer några vinkar,
vilkas utgångspunkt är, att varje människa är född med ett
behov att klara sig så bra som möjligt här i livet. En del
ser stora möjligheter framför sig och formar sin idé om
balans i enlighet med det. Andra ser väldigt små
möjligheter, varför deras idé om balans kan handla om att
ligga lågt och göra så litet väsen av sig som möjligt –
eller också, tvärtom, att gå ut aggressivt för att
åtminstone få ut någon del av kakan. Lyckas vi alltså vidga
synfältet för dem som ser bara minimala möjligheter, har vi
korrektionsreflexen eller motivationen där som ett brev på
posten.
En gammal visdom säger, att det
alltid är mera effektivt att sänka svårighetsnivån på en
uppgift än att försöka öka på motivationen att utföra den.
Svårighetsnivån sänker vi genom att t.ex. spjälka upp
uppgiften i många små delar eller genom att ta fram det
kunnande som redan finns i anslutning till uppgiften.
Så har vi också 21-regeln,
enligt vilken vi kan viljemässigt införliva ett visst
litet specifikt beteende i vår vardag tre veckor framöver.
Därefter har det blivit en vana, dvs. en del av vår balans
med korrektionsreflexen som följd. Sen tar vi itu med
nästa specifika beteende, utför det viljemässigt 21 gånger,
så det också blir en vana. Och så vidare. Genvägar till
motivationen finns antagligen inte ofta. Det är bara att
vara systematisk. Allt ändrar inte genast. Det är lite som
att bygga upp muskler.
Månadens citat:
En igenkorkad flaska går inte att
fylla hur mycket vi än häller! – Tal Ben-Shahar
Månadens boktips:
Anthony Robbins: Notes from a
Friend
Tal Ben-Shahar: Lyckligare
(Onnellisemmaksi, Happier)
|