Viestini
Esittely
Palvelut
Eväitä
elämälle
Kuukauden Rita
Ota
yhteyttä
Koulu-
tukset
|
Kuukauden Rita 84 (huhtikuu 2016)
(här på
svenska)
MOTIVAATIO
- MITEN MOTIVOIDA ITSEÄÄN JA MUITA?
Kaikessa on oikeastaan kyse motivaatiosta. Törmään
päivittäin kysymykseen, miten motivoida muita ja itseään:
miten saada oppilaat lukemaan läksynsä, miten saada
työntekijät ottamaan vastuun tehtävistään, miten saada
opiskelijat päättämään opintonsa, miten saada lapsi
siivoamaan huoneensa. Tai miten saada itseään kuntoilemaan
tai kirjoittamaan lopputyön tai pesemään auton tai…
Aina kaukaisista
koulukuraattoriajoistani asti olen imenyt itseeni kaiken,
millä on ollut tekemistä motivaation kanssa, kirjoja,
luentoja, julkaisuja, keskusteluja ja lehtiartikkeleita,
toivoen löytäväni motivaatiokoodin. Mutta mitään sellaista
ei tunnu olevan. Motivaatio on luultavasti sinänsä aika
merkityksetön sana, jonka pitäisi vaihtaa tilanteen mukaan
muiksi ilmaisuiksi. Oikeastaan motivaatio tarkoittaa jonkin
tarpeen tyydytystä. Ikävä kyllä tarpeet ovat välistä
ristiriidassa keskenään, esimerkiksi tarve liikkua
jaksaakseen ja voidakseen hyvin kontra tarve maata sohvalla
tv:tä katsellen jaksaakseen ja voidakseen hyvin. Tai tarve
opiskella pärjätäkseen työelämässä kontra tarve roikkua koko
ajan Facebookissa pärjätäkseen sosiaalisesti. Ja jos emme
löydä tarvetta tietyn toiminnon suorittamiselle,
esimerkiksi oppilaalle seurata oppitunnilla, tuhlaamme
vain aikaa ja voimia yrittäessämme motivoida.
Motivaation täytyy tulla
sisältä päin. Kaikki ulkopuolelta, esimerkiksi rangaistuksen
tai palkitsemisen muodossa, tuleva motivointi johtaa vain
käyttäytymiseen, joka kannattaa juuri sillä hetkellä.
Vähitellen rankaiseminen tai palkitseminen menettää voimansa
ja käyttäytyminen lakkaa. Motivoija kohtaa vain passiivista
tai aktiivista vastarintaa. Mutta miten
sisäinen motivaatio sitten syntyy?
On olemassa jokin, jota
kutsutaan korjausrefleksiksi. Se on reaktio, joka
syntyy tunteesta, että kaikki ei ole niin kuin pitäisi,
tietynlaisesta epätasapainosta. Jos siis saamme itsemme, tai
hänet, jota haluamme motivoida, sisäistämään toivottavan
käyttäytymistavan osaksi käsitystä tasapainosta, tulee
motivaatio automaattisesti korjausrefleksinä.
Kysymys kuuluu silloin, miten
käsitystä tasapainosta pystyy säätämään. Tässä tulee
muutamia vinkkejä, jotka perustuvat siihen, että ihmisellä
on syntymälahjana tarve selviytyä täällä maailmassa
mahdollisimman hyvin. Joku näkee edessään suuria
mahdollisuuksia ja muovaa käsitystään tasapainosta sen
mukaan. Toinen taas näkee edessään hyvin vähän
mahdollisuuksia, minkä vuoksi hänen käsityksensä
tasapainosta on, että pysyy matalana ja pitää itsestään
mahdollisimman vähän meteliä – tai päinvastoin niin, että
toimii aggressiivisesti saadakseen edes pienen palan
kakusta. Jos siis pystymme laajentamaan niiden näkökenttää,
jotka näkevät vain minimaalisia mahdollisuuksia edessään,
heidän korjausrefleksinsä ja motivoitumisensa kolahtaa kuin
kirje postiluukusta.
Vanha viisaus sanoo, että on
aina tehokkaampaa laskea tehtävän vaikeustasoa kuin
yrittää kohottaa motivaatiota suorittaa se. Vaikeustasoa
voi laskea esimerkiksi paloittelemalla tehtävän pienemmiksi
osiksi tai ottamalla tarkoin käyttöön kaikki se tehtävään
liittyvä osaaminen, mikä jo on olemassa.
Sitten meillä on vielä ns.
21-sääntö, joka sanoo, että pystymme pelkällä tahdonvoimalla
sisällyttämään pienen erityisen käyttäytymistavan
arkeemme kolmeksi viikoksi. Sen jälkeen siitä on tullut
tapa, toisin sanoen osa tasapainoamme, korjausrefleksin
seurauksena. Sitten voimme ottaa seuraavan pienen
palasen käyttäytymistä käsittelyyn, suoritamme sen 21
kertaa, ja siitäkin on tullut tapa. Ja niin edelleen.
Oikoteitä motivaatioon ei luultavasti ole. On vain oltava
systemaattinen. Kaikki ei muutu heti. Se on vähän sama kuin
lihaksien kasvattamisen kanssa.
Kuukauden sitaatti:
Suljettu pullo ei täyty, vaikka
kuinka kaadamme! – Tal Ben-Shahar
Kuukauden kirjavihjeet:
Anthony Robbins: Notes from a Friend
Tal Ben-Shahar: Onnellisemmaksi
|