Kuukauden Rita 98 (4.1.2018)
(här på
svenska)
OLEMME
UTELIAITA LUONNOSTAMME
Ihminen
on luonnostaan tutkija. Aivomme on niin rakennettu, että
tarvitsemme koko ajan jotakin uutta, samalla kun myös
haluamme hallita olemassaoloamme. Meillä on syntymästä asti
sisäänrakennettuna vietti oppia ja ymmärtää, miten maailma
ympärillämme toimii. Ajatellaanpa vaikka lapsen kaikkia
miksi-kysymyksiä. Ja kuinka kiehtovia olivatkaan kaikki
seikkailukirjojen salaiset kammiot ja käytävät, jotka toivat
ratkaisun johonkin hankalaan tilanteeseen.
On
tosiasia, että jos emme olisi luonnostamme uteliaita,
olisimme kuolleet sukupuuttoon jo kauan sitten. Olemme
kautta aikojen keksineet yhä uusia selviytymiskeinoja ja
kehittäneet loputtomasti uusia tekniikoita yksinkertaisista
työvälineistä nykypäivän maailmanlaajuiseen
digitalisointiin.
Molekyylibiologi John Medina väittää, että emme todellakaan
kasva irti tästä uuden oppimisen tarpeesta koko elämän
aikana. Päin vastoin, se tuottaa meille koko ajan niin
paljon iloa, että siihen syntyy riippuvuus. Eräs toinen
tutkija, Martha Burns, esittää, että oppiminen aktivoi
aivoissa samoja palkitsemiskeskuksia kuin huumeet ja pelit.
Uudelle tasolle pääseminen tietokonepelissä erittää aivoissa
samaa hyvää oloa tuottavaa dopamiinia kuin peliautomaatit ja
huumaavat aineet. Se, että myös tunne jonkin uuden
oppimisesta saa aikaan samanlaisen euforisen tunteen, on
kyllä mahtava juttu!
Jos
onnistumme antamaan itsellemme tai jollekin, jota opetamme
tai ohjaamme, tunteen siitä, että saa tai voi
oppia jotakin uutta, kehittyy siitä kaikin tavoin
hyödyllinen riippuvuus. Samalla pääsisimme myös eroon
kahdesta isosta yhteiskuntaa vaivaavasta ongelmasta:
kiinnostuksen puutteesta kärsivistä koululaisista ja
oppilaiden huumeiden käytöstä. Tämä on tietenkin
yksinkertaistus, mutta se antaa tukea tieteellisille
havainnoille, joiden mukaan oppilaat ’syttyvät’ suurista
haasteista ja ilosta siitä, että he pystyvät ratkaisemaan ne
kovalla työllä. He haluavat kokea uusia asioita ja
ponnistella. Näyttää siltä että tähän saakka käytetyt
motivaattorit kuten kannustus ja palkitseminen eivät toimi.
Kannustaminen ei tuota tätä oppimisen
hurmaavaa tunnekokemusta ja palkitseminen puolestaan
häiritsee sisäistä motivoitumista.
Carmine
Callo, joka on analysoinut perusteellisesti ’Ted talkseja’,
sanoo, että me oppimisen suuren ekstaasin ohella
huumaannumme myös uusien näkökulmien löytämisestä,
arkipäivän asioiden näkemisestä uusista näkökulmista ja
yllättävistä uusista tavoista käsitellä vanhoja ongelmia.
Jotta
saisimme osallistua siihen todella palkitsevaan seikkailuun,
jonka oppiminen ja uusi tapa ajatella suo meille, tarvitaan
lähinnä sitä, että ryhdymme toimeen uusien haasteiden
suhteen, yritämme katsoa ympärillemme uusin silmin, ja että
uskaltaudumme mukaan tilanteisiin, joissa on mukana uusia,
erilaisia näkökantoja omaavia ihmisiä. Jotta saisimme osamme
elämän seisovasta pöydästä, sanoo napatutkija Ben Saunders,
meidän on kerta kaikkiaan pakko mennä mukavuusalueemme
ulkopuolelle.
Uusi
vuosi on hyvä tilaisuus ohjata elämää vähän uusille
raiteille. Minälaisia uutuuksia siis aiot tuoda omaan uuteen
vuoteesi 2018? Miten olet aikonut päästää sisäisen mestarisi
irti?
Kuukauden sitaatti:
Älä
anna muiden sammuttaa sisäistä valoasi vain siksi, että se
häikäisee heitä.
-
Tuntematon
Pelko ei
ole vihamiehesi. Se on kompassi, joka näyttää alueet, joilla
sinun pitää kasvaa.
- Tuntematon
Kuukauden kirjavihje:
Carmine
Gallo: Talk Like TED (2014)
|