Månadens Rita 31 (2.1.2011)
(tässä suomeksi)
MENTAL TRAINING -
HUR ANVÄNDS DET?
Mental training kan sägas vara ett redskap för målinriktad
förändring med hjälp av vilken man kan förverkliga sina egna
realistiska önskningar. Förändringen kan hänföra sig till
olika levnadsvanor såsom viktkontroll, tobaksavvänjning
eller sömnförmåga.
Likaså kan förändringen ha att göra med attityder,
motivering till studier eller yrkesorientering, eller till
att över huvud taget få fason på sitt liv. Allt mera har man
insett hur stor effekt denna form av mental träning kan ha
också i undervisningssituationer, hur man medelst den
metoden kan förbättra studieresultat och uppnå arbetsro i
studiegrupper, alltifrån grundskole-elever till
universitetsstuderande.
Skolrådet och doktorn i statsvetenskaper, Reijo A. Kauppila,
framhåller i sin nyaste bok ’Mielen voima: suggestiot
opetuksessa ja ohjauksessa’, att dylika metoder borde
införas som en automatisk del av lärarutbildningen. Han
hänvisar till alla de rikliga forskningsresultat, som
beskriver, hur koncentrationsförmågan hos barn, ungdomar och
vuxna har förbättrats med hjälp av mental träning och
suggestioner. Med en sådan undervisning, blir det roligt att
lära sig nya saker och självkänslan blir starkare. Man får
en känsla av att förverkliga sig själv, då suggestiv
kommunikation leder till följande process: Önskedröm
à
hopp
à
entusiasm
à
framgångsrikt genomförande. I England kallar man den här
metoden för Inner Track Learning, och i den ingår såväl
avslappningsövningar som också NLP (Neuro-Linguistic
Programming).
Krav på förändring, och inlärning är en form av förändring,
förorsakar ofta stress. Uppställda förväntningar,
tillsammans med hur man förhåller sig till dem, utlöser lätt
skadlig stress (distress), som hindrar inlärning och
inverkar störande på minnesfunktioner. Det som arbetstagaren
eller eleven då behöver, är avspänning och lämpliga
suggestioner, som stärker hans uppfattning om att han kommer
att klara av sin uppgift. Därtill behöver han en tydlig
modell av hur han kunde bete sig.
Hur man med hjälp av en modell kan effektivera inlärning,
har beskrivits bland annat i Arlington 1977. Den kallas för
Raikov-effekten. Mary hade aldrig tidigare spelat fiol, men
ville lära sig det. Man preparerade henne med djupa
avspänningsövningar och mentala inre föreställningar, där
hon identifierade sig med en mycket skicklig förebild. Efter
två undervisningstimmar kunde hon hålla en konsert för
experimentledarna! Genom att identifiera sig med och leva
sig in i kunniga personer eller figurer, kan man avlägsna
mentala hinder och fritt gå in för att överträffa sig själv,
konstaterar skolrådet Kauppila.
Mental träning är alltså ett effektivt hjälpmedel, när man
vill frigöra resurser och ändra på föråldrade attityder. En
egen mental träning kunde exempelvis läggas upp på följande
sätt:
1.
Gör klart för dig, vad du vill ändra på, så specifikt
och mätbart som möjligt
2.
Formulera suggestioner, som befrämjar uppnåendet av
målet
3.
Gör en ordentlig muskelavspänning, (som automatiskt
leder till någon grad av också mental avspänning, vilket
öppnar sinnet för de kommande inre föreställningarna)
4.
Föreställ dig hur någon mycket kunnig person eller
figur bär sig åt i situationen
5.
Föreställ dig att du själv gör på samma sätt
6.
Lev dig in i hur det känns att kunna det här och
utföra det
7.
Upprepa din suggestion för dig själv många gånger
8.
Avsluta ditt mentala träningspass med att andas in,
röra på dig och blinka med ögonen
------------------------------------------------------------------------------------------------Månadens
boktips:
Reijo A. Kauppila: Opi ja opeta tehokkaasti, psyykkinen
valmennus oppimisen tukena (2004)
Reijo A. Kauppila: Mielen voima: Suggestiot opetuksessa
ja ohjauksessa (2010)
------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------
Månadens citat:
”Det behövs inga bojor, då människorna är så bra på att
binda sig själva.”
Zen-viisaus
------------------------------------------------------------------------------------------------
|