Kuukauden Rita 31 (2.1.2011)
(här på
svenska)
MENTAL TRAINING -
MIHIN SITÄ KÄYTETÄÄN?
Mental Training on lähinnä
tavoitteellisen muutoksen väline, jonka avulla voi toteuttaa
realistisia toivomuksia. Tämä muutostoivomus saattaa koskea
erilaisia elämäntapoja kuten painonhallintaa,
tupakanvieroitusta tai hyvää yöunta. Yhtä lailla se voi
liittyä asenteisiin, opiskelumotivaatioon tai
ammatinvalintaan – tai siihen, että ylipäänsä saa elämänsä
hyvään kuosiin. Yhä enemmän tulee julki se, kuinka suuri
vaikutus tällaisella mentaalisella valmennuksella on myös
opetustilanteissa, miten tällä menetelmällä voidaan parantaa
opintosuorituksia ja saada työrauhaa opiskeluryhmiin,
erityisopetuksesta yliopisto-opintoihin.
Kouluneuvos ja valtiotieteiden
tohtori Reijo A. Kauppila kirjoittaa uusimmassa kirjassaan
’Mielen voima: suggestiot opetuksessa ja ohjauksessa’, että
tämän tyyppisten menetelmien pitäisi olla automaattisena
osana opettajakoulutuksessa. Hän viittaa lukuisiin
tutkimuksiin, joista löytyy kuvauksia siitä, miten lasten,
nuorten ja aikuisten keskittymiskyky ja oppimistulokset ovat
parantuneet mentaalisen valmennuksen ja suggestioiden
avulla. Tällaisessa opetuksessa koetaan oppimisen iloa ja
itsensä toteuttamisen tunnetta, koska suggestiivinen
viestintä johtaa seuraavaan prosessiin: Unelma
à
toivo
à
innostuminen
à
onnistuminen. Tällaista valmennusmenetelmää kutsutaan
englanniksi nimeltä Inner Track Learning. Siihen sisältyy
niin rentoutusharjoituksia kuin NLP:täkin.
Muutosvaatimukset, ja oppiminen
on eräs muutosvaatimusten muoto, aiheuttavat usein stressiä.
Asetetut vaatimukset, ja oma suhtautuminen niihin, saattavat
laukaista haitallista stressiä (disstressia), joka estää
oppimista ja haittaa muistitoimintoja. Työntekijä tai
opiskelija tarvitsee tällöin rentoutusta ja sopivia
suggestioita, jotka vahvistavat hänelle, että hän selviytyy
tehtävästään. Sen lisäksi hän tarvitsee konkreettista mallia
sille, miten hän voisi toimia hyvin.
Oppimisen tehostaminen mallin
avulla on kuvattu esimerkiksi Arlingtonissa 1977 ja sitä
kutsutaan Raikovin efektiksi. Mary ei ollut soittanut
aikaisemmin viulua, mutta halusi oppia. Hänelle tehtiin
syvärentoutusta ja mielikuvaharjoituksia, joissa hän
samaistui lahjakkaaseen esikuvaan. Kahden oppitunnin jälkeen
hän pystyi antamaan konsertin kokeen ohjaajille!
Identifioitumalla ja eläytymällä osaaviin ihmisiin tai
olentoihin voidaan poistaa psyykkisiä esteitä ja vapaasti
tavoitella oman suorituksen äärirajoja, toteaa Kauppila.
Mental Training on siis tehokas
apuväline tilanteissa, jolloin haluaa vapauttaa voimavaroja
ja muuttaa vanhentuneita asenteita.
Oma mentaalinen
valmennus voitaisiin laatia esimerkiksi seuraavalla tavalla:
1.
Päätä mitä haluat
muuttaa, mahdollisimman täsmällisesti
2.
Muotoile
suggestioita, jotka auttavat pääsemään päämäärään
3.
Tee lihasrentoutus
(joka automaattisesti aina myös jossain määrin rentouttaa
mieltä, mikä avaa tajunnan tuleville
mielikuvaharjoituksille)
4.
Kuvittele, miten
joku taitava henkilö tai olento toimii tässä tilanteessa
5.
Kuvittele, että
itse toimit juuri samalla tavalla
6.
Eläydy siihen,
miltä tuntuu osata tämä ja onnistua siinä
7.
Toista
suggestiosi useamman kerran itsellesi
8.
Virkistä itsesi
esimerkiksi hengittämällä voimakkaammin sisään,
liikuttamalla kehosi eri osia ja räpyttelemällä silmiäsi.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Kuukauden sitaatti:
”Ei
tarvita köysiä, kun ihmiset itse sitovat itsensä.”
Zen-viisaus
----------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------
Kuukauden kirjavihje:
Reijo A.
Kauppila: Opi ja opeta tehokkaasti, psyykkinen valmennus
oppimisen tukena (2004)
Reijo A. Kauppila: Mielen voima: Suggestiot
opetuksessa ja ohjauksessa (2010)
----------------------------------------------------------------------------------------------
|