RA Mental Management Tavastia 

 

Viestini

Esittely

Blogi ja artikkelit


Eväitä
elämälle


Kuukauden
Rita

Ota
 yhteyttä

 

Koulu-
tukset

 

Månadens Rita 163 (29.7.2025) (tässä suomeksi)

TA VARA PÅ DIN TID OCH FORMULERA DIG RÄTT!

För ett antal år sedan satt jag på ett personalmöte i en medelstor firma. Ekonomin var inte så bra och chefen sa, att utgifterna absolut måste minska. Frågan var bara hur.

Personalens löner, fortsatte chefen, belastar ekonomin allra mest, så dem måste man få ner. Personalen fnyste irriterat. Självfallet kostar vi. Det är ju vi som håller produktionen i gång. En surmulen tystnad lade sig över mötet och personalens aktiva deltagande upphörde. Efteråt hördes i korridorerna ilskna kommentarer om bristen på uppskattning av personalens arbete.

Hur kunde mötet ha förflutit bättre?

Självfallet var det inte chefens avsikt att förringa personalens insatser, hen bara inte förstod att uttrycka sig på ett bättre sätt. Först senare förstod personalen, att chefen velat föra fram det trista faktum, att det inte fanns något annat att skära ner på. Vid det här laget var lönerna i stort sett den enda egentliga utgiftsposten och det enda man kunde se över.

Så vad göra?

Personalen insåg under en handledning, att det var fara å färde, och började på allvar analysera hur de använde sin arbetstid. De hittade en hel del som de kunde gallra bort och i stället använda tiden till att göra firmans produkter mera attraktiva och värva nya kunder. Mötena blev till små, korta träffar runt ett bestämt ärende, rapporterna delegerade man till AI, rutinmässiga men inte särskilt inkomstbringande uppgifter minimerades och olika former av ’tom’ tid i form av väntan på försenade kunder eller telefonköer fylldes med ’diverse’ göromål, som tidigare slukat dyrbar tid.

De gemensamma kaffepauserna höll man dock fast vid, för de var ett tillfälle, när man naturligt kunde uppdatera varandra om hur jobbet fortlöpte och upprätthålla engagemanget.

Hur gick det?  Man lyckades faktiskt utöka kundunderlaget och effektivera processerna, så man med nöd och näppe undgick permitteringar och firman kom på fötter igen.

Poängen här, förutom den förbättrade tidsanvändningen, är dock inte firmans överlevnad, utan sättet att presentera information. Det är förmodligen även andra chefer, som utgår från att personalen automatiskt ser bilden i sin helhet som i ovanstående exempel.

Även i privatlivet snubblar vi över detta fenomen. Vi kommer med idéer, önskemål, förslag, synpunkter och åsikter ur vår egen bild av världen, och blir besvikna på mottagarens reaktion. Vi tänker inte på att hen antagligen saknar en heltäckande uppfattning om vad saken gäller.

Vill vi undvika onödiga konflikter, kan vi börja med att utforma helhetsbilden för åhörarna eller åhöraren och först därefter komma med vårt ärende. Likaså kan vi själva, när någon annan säger något upprörande, minnas att vi inte går i deras skor. Vi saknar deras bild av saken.

Månadens inspiration (än en gång):

Richard Templar: The Rules of Management (2022)

 

Rita Ahvenniemi
Pioneerintie 7, FIN-13500 Hämeenlinna | 044-0150649 | rita.ahvenniemi@sci.fi