RA Mental Management Tavastia 

 

Viestini

Esittely

Blogi ja artikkelit


Eväitä
elämälle


Kuukauden
Rita

Ota
 yhteyttä

 

Koulu-
tukset

 

Kuukauden Rita 163 (29.7.2025) (här på svenska)

KÄYTÄ AIKAASI OIKEIN – JA ILMAISE ITSEÄSI SELKEÄSTI

Oin vuosia sitten erään keskisuuren yrityksen henkilöstökokouksessa. Yrityksen taloudessa ei ollut hurraamista, ja johtajan mukaan menoja täytyisi ehdottomasti vähentää. Kyse oli vain siitä, miten.

Palkkakulut rasittivat taloutta eniten, johtaja jatkoi, joten niitä täytyisi saada alas. Henkilökunta tuhahti ärsyyntyneenä. Tietenkin meihin kuluu rahaa. Mehän pidämme tuotannon käynnissä. Hapan hiljaisuus laskeutui kokouksen ylle ja henkilökunnan aktiivinen osallistuminen loppui. Kokouksen jälkeen käytäviltä kuului vihaisia kommentteja työntekijöiden työn arvostuksen puutteesta.

Miten kokouksen olisi saanut menemään paremmin?

Johtajan tarkoitus ei tietenkään ollut väheksyä työntekijöiden työpanosta, mutta hän vain ei osannut ilmaista itseään paremmin. Vasta myöhemmin henkilökunta ymmärsi, että johtaja oli kipeästi pyrkinyt tuomaan esiin sen ikävän tosiasian, että mitään muuta leikattavaa kuin palkat ei enää ollut. Palkat olivat ainoa jäljellä oleva menoerä.

Siis mitä tehdä?

Henkilökunnalle valkeni yhden ohjauksen yhteydessä, että yrityksen jatko oli vaarassa ja alkoi vakavasti miettiä, miten he käyttivät työaikaansa. He keksivät yhtä sun toista, mitä voisi jättää pois ohjelmasta ja käyttää vapautunutta aikaa yrityksen tuotteiden houkuttelevuuden lisäämiseen ja uusien asiakkaiden hankkimiseen. Kokoukset lyhennettiin pikku tapaamisiksi jostakin konkreettisesta asiasta, raporttien kirjoittaminen delegoitiin AI:lle, rutiiniluonteiset, mutta vähemmän taloudellisesti tuottavat tehtävät, minimoitiin. Erilaiset ’tyhjät’ hetket, kuten asiakkaiden odotteleminen tai puhelimessa jonottaminen, pyrittiin täyttämään ’sekalaisella’ tekemisellä, joka oli aikaisemmin kuluttanut turhaan aikaa.

Yhteisistä kahvitauoista sen sijaan pidettiin kiinni, koska ne soivat mahdollisuuden automaattisesti vaihtaa kuulumisia työn menosta ja näin ylläpitää sitoutumiselle niin tärkeää me-henkeä.

Miten sitten kävi? Asiakasmäärää onnistuttiin todellakin lisäämään ja tehostamaan prosesseja niin, että lomautuksilta vältyttiin nipin napin ja yritys pääsi kuin pääsikin jaloilleen.

Pointti tässä, paitsi ajankäytön tehostuminen, ei ole yrityksen selviytyminen hengissä, vaan se, millä tavoin tieto tulisi jakaa. On varmaan paljon johtajia, jotka kuvittelevat, että työntekijöillä on edellisen esimerkin tavoin automaattisesti oikea ja täysi kuva yrityksen tilanteesta.

Tähän samaan ilmiöön törmäämme usein myös yksityiselämässä. Heitämme ideoita, toiveita, ehdotuksia, näkökantoja ja mielipiteitä oman maailmankuvamme pohjalta ja petymme vastaanottajan reaktioon. Emme tule ajatelleeksi sitä, että häneltä puuttuu kattava käsitys asiasta, josta puhumme.

Välttyäksemme turhilta konflikteilta voisimme aloittaa muovaamalla kuulijalle tai kuulijoille ensin kokonaiskuvan ja esittää vasta sen jälkeen asiaamme. Samoin voisimme itse, kun joku toinen sanoo jotakin meitä ärsyttävää, muistaa, että emme ole hänen kengissään. Meiltä puuttuu hänen kuvansa asiasta.

Kuukauden inspiraatio (taas kerran):

Richard Templar: The Rules of Management (2022)

 

Rita Ahvenniemi
Pioneerintie 7, FIN-13500 Hämeenlinna | 044-0150649 | rita.ahvenniemi@sci.fi