RA Mental Management Tavastia 

 

Viestini

Esittely

Blogi ja artikkelit


Eväitä
elämälle


Kuukauden
Rita

Ota
 yhteyttä

 

Koulu-
tukset

 

Månadens Rita 154 (30.7.2024) (tässä suomeksi)

ÄR VILJAN FRI. SKOLFRÅNVARO BETRAKTAD UTIFRÅN DEN FRIA VILJAN

”Du har ingen fri vilja” löd rubriken för en essä i Helsingin Sanomat 11.7.2024 (Jäähyväiset vapaalle tahdolle, övers. Farväl till den fria viljan). ”Vi har förvisso en egen vilja”, stod det vidare, ”men den är inte fri”. Artikeln var skriven av Mikko Puttonen och baserades på uttalanden av neurologer och filosofer. Våra handlingar har enligt artikeln enbart genetiska och slumpmässiga orsaker.

Under sommaren läste jag också en bok om att åtgärda skolfrånvaro (se nedan) och efter artikeln om den ofria viljan uppstod förstås tanken, att det verkar vara rätt onödigt att försöka stärka skolmotivationen, ifall bristen på motivation är genetiskt förutbestämd och eventuellt intresse uppstår närmast slumpmässigt.

Boken gav dock en hel del intressant information om skolor världen över och tog upp vad man kunde göra i form av mindre grupper och förbud mot mobiltelefoner på lektionerna och diverse åtgärder, som skulle kräva tilläggsresurser. Däremot hittade jag inte mycket om HUR man konkret kunde gå till väga nu genast för att få bukt med frånvaron.

I stället gick man in på alla de olika orsakerna till frånvaron i skolorna. Orsakerna var så många och så komplicerade, att det skulle vara totalt omöjligt att som en inledande åtgärd försöka avlägsna dem.

Och ifall skolengagemanget nu hur som helst är en fråga om genetik och slump, är då alla korrigeringsförsök bara slöseri med möda och resurser?

Men är det verkligen så?

Resonemangen i artikeln beaktade inte alls de allmänmänskliga grundbehoven: att bli vid liv, att spara energi, att bli socialt accepterad, att bli uppskattad OCH behovet att utvecklas. Historien ger belägg för att vi alla är födda med behovet att lära oss och få saker till stånd. Men med tiden har kanske mången ’drop-out’ förlorat kontakten med detta behov eller så ser hen inte skolan som en möjlighet att tillfredsställa det.

Enklaste sättet att minska frånvaroproblemet är förmodligen att lämna orsakerna därhän och gå rakt på målet, dvs. att få eleven till skolan och uppföra sig enligt ett avtal, som har den gemensamma målsättningen i fokus. Ordet spelregler passar inte här, för spelregler kan man ändra och välja att följa eller inte följa. Men ett avtal kan inte brytas utan kännbara följder.

Vad är då en kännbar följd? Sannolikt inte sk. pedagogiska eller fostrande samtal, som visat sig vara tämligen ineffektiva. Följden måste kopplas till något basbehov.

Diskussionen om skolfrånvaro och motivation borde alltså inriktas på tre punkter:

1) Hur få till stånd avtalet med eleverna om skolgångens mål och vad som krävs för att nå det?
2) Hur förstärka behovet att lära sig med hjälp av regelbunden bekräftelse av små framsteg?
3) Hur bygga upp följderna för brott mot avtalet?

Det behöver knappast sägas, att det som gäller skolfrånvaro också kan tillämpas på arbetsplatser och andra samfund.
 

Månadens citat:
Jag vill så mycket som jag helst skulle vilja, att jag inte ville. – Hjalmar Söderberg

Källor:
Tuomo Virtanen & Jenni Pelkonen: Poissa porukasta. Vahvista kouluun kiinnittymistä ja puutu poissaoloihin (2023)
Helsingin Sanomat 11.7.2024, Mikko Puttonen: Jäähyväiset vapaalle tahdolle
 

Rita Ahvenniemi
Pioneerintie 7, FIN-13500 Hämeenlinna | 044-0150649 | rita.ahvenniemi@sci.fi