RA Mental Management Tavastia 

 

Viestini

Esittely

Blogi ja artikkelit


Eväitä
elämälle


Kuukauden
Rita

Ota
 yhteyttä

 

Koulu-
tukset

 

Kuukauden Rita 154 (30.7.2024) (här på svenska)

ONKO TAHTO VAPAA. KOULUPOISSAOLOT VAPAAN TAHDON NÄKÖKULMASTA

”Jäähyväiset vapaalle tahdolle” oli Helsingin sanomien esseen otsikko 11.7.2024. ”Meillä on tosin oma tahto” luki tekstissä, ”mutta se ei ole vapaa”. Mikko Puttosen kirjoittama artikkeli perustui filosofien ja neurologien ajatuksiin. Toimintamme perustuu artikkelin mukaan pelkästään geneettisiin ja satunnaisiin syihin.

Olen lukenut kesän aikana myös kirjan, jossa käsitellään koulupoissaoloja (katso alla), ja vapaata tahtoa koskevan jutun jälkeen heräsi ajatus, että vaikuttaa aika turhalta yrittää vahvistaa koulumotivaatiota, jos motivaation puute on geneettisesti määräytynyt ja mahdollinen kiinnostus koulunkäyntiin onkin sattumanvaraista.

Kirjasta sai kuitenkin paljon mielenkiintoista tietoa koulumaailmasta eri maissa ja esimerkiksi opetusryhmien koon tai kännykkäkiellon vaikutuksista opiskeluun ja erinäisistä muista koulunkäyntiä edistävistä toimenpiteistä, jotka vaatisivat kuitenkin lisäresursseja. Sitä vastoin en löytänyt paljoakaan siitä, MITEN pitäisi toimia ihan konkreettisti tässä ja nyt koulupoissaolojen vähentämiseksi.

Sen sijaan kirjassa kyllä selvitettiin laajasti poissaolojen syitä. Niitä oli niin runsaasti ja ne olivat niin monimutkaisia, että niistä aloittaminen ongelman poistamiseksi olisi aivan mahdotonta.

Ja jos kiinnostus koulunkäyntiin nyt joka tapauksessa riippuukin ennen kaikkea perintötekijöistä ja sattumasta, eivätkö korjausyritykset ole vain turhaa vaivannäköä ja resurssien tuhlausta?

Mutta onko todellakin niin?

Hesarin artikkelin päättely ei ottanut lainkaan huomioon ihmisen yleisinhimillisten perustarpeiden merkitystä, kuten että pysyy hengissä, säästää energiaa, on sosiaalisesti hyväksytty ja arvostettu JA että haluaa kehittyä. Ihmisen historia osoittaa, että meillä on synnynnäinen tarve oppia ja saada asioita tehdyksi. Ehkä on niin, että moni syrjäytynyt menettää aikaa myöten kosketuksen tähän kehittymisen tarpeeseen, tai hän ei pysty näkemään koulua mahdollisuutena tyydyttää sitä.

Yksinkertaisinta saada poissaolot kuriin olisi luultavasti jättää niiden syiden vatvominen silleen ja keskittyä sen sijaan suoraa päämäärään, eli miten saada oppilas pysymään koulussa ja käyttäytymään yhteiseen tavoitteeseen perustuvan sopimuksen mukaisesti. Käsite pelisääntö ei toimi tässä, koska sääntöjä voi aina muuttaa ja valita, noudattaako niitä vai ei. Mutta sopimusta ei voi muuttaa ilman tuntuvia seuraamuksia.

Mitä sitten olisivat ne ”tuntuvat seuraamukset”? Kasvatuskeskustelut eivät taida kuulua niihin; ne ovat osoittautunet varsin tehottomiksi. Seuraamusten on selvästi kiinnitettävä johonkin perustarpeeseen.

Keskustelun koulupoissaoloista ja motivaatiosta tulisi siis keskittyä kolmeen kysymykseen:

1) Miten saada oppilaiden kanssa aikaan sopimus koulunkäynnin tavoitteista ja mitä tarvitaan niiden saavuttamiseksi?
2) Miten tukea uuden oppimisen perustarvetta pienillä ja tiheillä dopamiinisuihkuilla?
3) Miten luoda yhdessä oppilaiden kanssa toimivia seuraamuksia sopimusrikkomuksista?

Lienee turha lisätä, että se mikä koskee koulupoissaoloja pätee myös työpaikoilla ja muissa yhteisöissä.
 

Kuukauden sitaatti:
Tahdon niin paljon sellaista, mitä mieluiten haluaisin etten haluaisi. – Hjalmar Söderberg

Lähteet:
Tuomo Virtanen & Jenni Pelkonen: Poissa porukasta. Vahvista kouluun kiinnittymistä ja puutu poissaoloihin (2023)
Helsingin Sanomat 11.7.2024, Mikko Puttonen: Jäähyväiset vapaalle tahdolle.
 

Rita Ahvenniemi
Pioneerintie 7, FIN-13500 Hämeenlinna | 044-0150649 | rita.ahvenniemi@sci.fi