Månadens
Rita 149 (15.1.2024) (tässä
suomeksi)
STYRKAN
I ATT SÄGA "INTE ÄNNU"
En metod att upprätthålla eller skapa
motivation är att ’sänka ribban’. Men vad betyder det
egentligen? Här uppstår lätt missuppfattningen, att kraven
skall sänkas så att personen i fråga klarar av uppgiften.
Detta kan man se i en skolklass, där kraven minimerats för
att varenda elev skall ta sig igenom årskursen. En dylik
strategi är dock den sämsta tänkbara att motivera eleverna
till skolarbete. För de framgångsrika eleverna förlorar
betygen sitt värde och de, som inte klarar sig så bra,
förväntar sig att bli flyttade framåt utan att egentligen
behöva anstränga sig.
’Att
sänka ribban’ betyder faktiskt att kraven gärna får höjas
och att man samtidigt ger de mindre duktiga
förutsättningar att nå upp till dem, till exempel genom
att dela upp målet i mindre bitar (delmål låter lite väl
högtravande här). På så vis kan alla klara av en liten bit i
sänder och när resultaten kommer till synes och med dem
känslan av att lyckas, skapas en grogrund för
dopaminduschen, som får dem att vilja fortsätta med
utmaningarna.
Hur får
man då det här till stånd? I en klass med alltför många
elever?
Våra
lärare är i allmänhet otroligt duktiga och lyckas också ofta
motivera sina elever över förväntan. Någonstans kommer det
ändå en gräns emot i ett undervisningsklimat, där läraren
har allt ansvar och eleverna i praktiken inget alls. Nu
ändrar vi ju inte på de stora strukturerna i en
handvändning, men kanske Carol Dwecks Ted talk kan ge några
vinkar till att samtidigt höja kraven och sänka ribban för
såväl skolelever som arbetstagare och oss själva.
Carol
Dweck är känd för sin forskning om hur en del av oss har ett
’fixed mindset’, medan andra har ett ’growth mindset’.
Personer med ett ’fixed mindset’ är benägna att ge upp, när
de stöter på motgångar. Deras självbild är statisk och de
börjar lätt betrakta sig som misslyckade och tycker inte det
är lönt att försöka eller anstränga sig. Andra, åter, har
förärats med ett ’growth mindset’ och ser motgångar mera som
utmaningar och inspireras att bjuda till ytterligare.
Nu
behöver vi inte nöja oss med det mindset vi råkar ha, säger
Carol Dweck. Det går att öva upp ett ’growth mindset’, som
onekligen är till betydligt större nytta för både den
enskilda människan och samhället i stort.
Den
enklaste metoden är att använda uttrycket ”INTE ÄNNU”.
Märk
skillnaden mellan ”Jag /du/vi klarade inte det här” (fixed
mindset) och ”Jag /du/vi klarade inte det här ÄNNU” (growth
mindset).
Bara
genom att tillägga det lilla ordet ÄNNU, kan vi öppna upp
för inspiration och vilja till ansträngning. Samtidigt är
det också bra att betona värdet av processen och det hårda
arbetet. I ett av Dwecks experiment visade det sig att
elever, som tidigare känt sig dumma och skämts över att de
måste jobba så hårt, kände sig smarta efter att ha fått se
en video om hur bra ansträngning är för hjärnan. Nu kunde de
i stället känna sig stolta över sig själva.
Månadens vinkar:
Carol Dwck: Mindset – Du blir vad du tänker
(2017)
youtube ted talk carol dweck - Haku (bing.com)
|