RA Mental Management Tavastia 

 

Viestini

Esittely

Blogi ja artikkelit


Eväitä
elämälle


Kuukauden
Rita

Ota
 yhteyttä

 

Koulu-
tukset

 

Månadens Rita 149 (15.1.2024) (tässä suomeksi)

STYRKAN I ATT SÄGA "INTE ÄNNU"

En metod att upprätthålla eller skapa motivation är att ’sänka ribban’. Men vad betyder det egentligen? Här uppstår lätt missuppfattningen, att kraven skall sänkas så att personen i fråga klarar av uppgiften. Detta kan man se i en skolklass, där kraven minimerats för att varenda elev skall ta sig igenom årskursen. En dylik strategi är dock den sämsta tänkbara att motivera eleverna till skolarbete. För de framgångsrika eleverna förlorar betygen sitt värde och de, som inte klarar sig så bra, förväntar sig att bli flyttade framåt utan att egentligen behöva anstränga sig.

’Att sänka ribban’ betyder faktiskt att kraven gärna får höjas och att man samtidigt ger de mindre duktiga förutsättningar att nå upp till dem, till exempel genom att dela upp målet i mindre bitar (delmål låter lite väl högtravande här). På så vis kan alla klara av en liten bit i sänder och när resultaten kommer till synes och med dem känslan av att lyckas, skapas en grogrund för dopaminduschen, som får dem att vilja fortsätta med utmaningarna.

Hur får man då det här till stånd? I en klass med alltför många elever?

Våra lärare är i allmänhet otroligt duktiga och lyckas också ofta motivera sina elever över förväntan. Någonstans kommer det ändå en gräns emot i ett undervisningsklimat, där läraren har allt ansvar och eleverna i praktiken inget alls. Nu ändrar vi ju inte på de stora strukturerna i en handvändning, men kanske Carol Dwecks Ted talk kan ge några vinkar till att samtidigt höja kraven och sänka ribban för såväl skolelever som arbetstagare och oss själva.

Carol Dweck är känd för sin forskning om hur en del av oss har ett ’fixed mindset’, medan andra har ett ’growth mindset’. Personer med ett ’fixed mindset’ är benägna att ge upp, när de stöter på motgångar. Deras självbild är statisk och de börjar lätt betrakta sig som misslyckade och tycker inte det är lönt att försöka eller anstränga sig. Andra, åter, har förärats med ett ’growth mindset’ och ser motgångar mera som utmaningar och inspireras att bjuda till ytterligare.

Nu behöver vi inte nöja oss med det mindset vi råkar ha, säger Carol Dweck. Det går att öva upp ett ’growth mindset’, som onekligen är till betydligt större nytta för både den enskilda människan och samhället i stort.

Den enklaste metoden är att använda uttrycket ”INTE ÄNNU”.

Märk skillnaden mellan ”Jag /du/vi klarade inte det här” (fixed mindset) och ”Jag /du/vi klarade inte det här ÄNNU” (growth mindset).

Bara genom att tillägga det lilla ordet ÄNNU, kan vi öppna upp för inspiration och vilja till ansträngning. Samtidigt är det också bra att betona värdet av processen och det hårda arbetet. I ett av Dwecks experiment visade det sig att elever, som tidigare känt sig dumma och skämts över att de måste jobba så hårt, kände sig smarta efter att ha fått se en video om hur bra ansträngning är för hjärnan. Nu kunde de i stället känna sig stolta över sig själva.

 

Månadens vinkar:

Carol Dwck: Mindset – Du blir vad du tänker (2017)

youtube ted talk carol dweck - Haku (bing.com)

 

Rita Ahvenniemi
Pioneerintie 7, FIN-13500 Hämeenlinna | 044-0150649 | rita.ahvenniemi@sci.fi