Kuukauden Rita 149 (15.1.2024) (här på
svenska)
"EI
VIELÄ" VOIMAANNUTTAA
Eräs tapa pitää yllä motivaatiota tai luoda sitä on ’laskea
rimaa’. Mutta mitä riman laskeminen oikeastaan tarkoittaa?
Siitä saa helposti sellaisen väärän käsityksen, että
vaatimustasoa pitää laskea, kunnes suurin piirtein kaikki
selviävät tehtävästä. Tätä näkee nykyään koulumaailmassa,
missä vaatimukset usein minimoidaan niin, että jokainen
oppilas varmasti selviää seuraavalle luokalle. Tällainen
strategia on kuitenkin huonoin mahdollinen motivoimaan
oppilaita. Niille, jotka pärjäävät, todistus menettää
arvonsa ja ne jotka eivät pärjää niin hyvin, odottavat
pääsevänsä eteenpäin ilman että täytyy oikeastaan
ponnistella asian eteen.
Riman laskeminen
tarkoittaa itse asiassa sitä, että vaatimustasoa pitäisi
mieluummin nostaa ja luoda samanaikaisesti huonommin
osaaville edellytykset sen ylittämiseen, esimerkiksi
jakamalla tavoite pienempiin osiin. Sillä tavoin jokainen
selviytyy eteenpäin pala kerrallaan. Osatuloksen näkemisen
ilo laukaisee dopamiinisuihkun, joka saa heidät haluamaan
yhä lisää haasteita.
Miten tämän sitten
saisi aikaan? Luokassa, jossa on aivan liian paljon
oppilaita yhdelle opettajalle.
Opettajakuntamme on
ylipäänsä uskomattoman kyvykästä ja onnistuu usein
motivoimaan oppilaita aivan yli odotusten. Jossakin tulee
kuitenkin raja vastaan ilmapiirissä, jossa opettajalla on
kaikki vastuu ja oppilaalla ei juuri lainkaan. Suuria
rakenteita ei tietenkään muuteta käden käänteessä, mutta
esimerkiksi Carol Dweckin Ted talk voisi antaa muutamia
vinkkejä siitä, miten vaatimuksia pystyy lisäämään ja samaan
aikaan laskemaan rimaa, niin koulumaailmassa, työelämässä
kuin meidän jokaisen yksityiselämässä.
Carol Dweck on tunnettu
’mindset’- tutkimuksistaan. Hän selvittää, miten osalla
meistä on niin sanotusti ’fixed mindset’ ja toisilla taas
’growth mindset’. Ensin mainittuun ryhmään kuuluvalla on
taipumus luovuttaa, kun hän kohtaa vaikeuksia. Hänen
minäkuvansa on staattinen ja hän alkaa pitää itseään
helposti epäonnistuneena eikä yrittämisestä ja
ponnistuksista ole hänen mielestään mitään hyötyä.
Jälkimmäiseen ryhmään kuuluvia puolestaan on siunattu
’growth mindset’ -luonteella, ja he näkevät vastoinkäymiset
enemmänkin haasteina, jotka inspiroivat yrittämään entistä
enemmän.
Carol Dweckin mukaan
meidän ei kuitenkaan tarvitse tyytyä siihen mindsetiin, mikä
meillä sattuu olemaan. Growth mindsetiä pystyy
harjaannuttamaan, ja siitä on kieltämättä huomattavasti
enemmän hyötyä niin yksityiselle ihmiselle kuin koko
yhteiskunnalle.
Yksinkertaisin
menetelmä on sisäistää käsite ’EI VIELÄ’.
Huomaa ero lauseiden
”Minä en selviytynyt siitä” (fixed mindset) ja ”Minä en
selviytynyt siitä VIELÄ” (growth mindset).
Vain tämän pienen
VIELÄ-sanan lisääminen avaa ovet inspiraatiolle ja halulle
ponnistella lisää. Samaan aikaan on hyvä myös painottaa
prosessin ja kovan työn arvoa. Eräässä Dweckin tutkimuksessa
kävi ilmi, että oppilaat, jotka tunsivat itsensä tyhmiksi ja
häpesivät sitä, että heidän täytyi tehdä niin paljon työtä
selvitäkseen, tunsivatkin äkkiä itsensä fiksuiksi, kun
heille oli näytetty video siitä, miten hyvää ponnistelu
tekee aivoille. Nyt he pystyivätkin häpeilyn sijasta olemaan
ylpeitä itsestään.
Kuukauden
vinkit:
Carol Dwck:
Mindset (2021) Kirja on
suomenkielinen
youtube ted talk carol dweck - Haku (bing.com)
|