RA Mental Management Tavastia 

 

Viestini

Esittely

Blogi ja artikkelit


Eväitä
elämälle


Kuukauden
Rita

Ota
 yhteyttä

 

Koulu-
tukset

 

Kuukauden Rita 149 (15.1.2024) (här på svenska)

"EI VIELÄ" VOIMAANNUTTAA

Eräs tapa pitää yllä motivaatiota tai luoda sitä on ’laskea rimaa’. Mutta mitä riman laskeminen oikeastaan tarkoittaa? Siitä saa helposti sellaisen väärän käsityksen, että vaatimustasoa pitää laskea, kunnes suurin piirtein kaikki selviävät tehtävästä. Tätä näkee nykyään koulumaailmassa, missä vaatimukset usein minimoidaan niin, että jokainen oppilas varmasti selviää seuraavalle luokalle. Tällainen strategia on kuitenkin huonoin mahdollinen motivoimaan oppilaita. Niille, jotka pärjäävät, todistus menettää arvonsa ja ne jotka eivät pärjää niin hyvin, odottavat pääsevänsä eteenpäin ilman että täytyy oikeastaan ponnistella asian eteen.

Riman laskeminen tarkoittaa itse asiassa sitä, että vaatimustasoa pitäisi mieluummin nostaa ja luoda samanaikaisesti huonommin osaaville edellytykset sen ylittämiseen, esimerkiksi jakamalla tavoite pienempiin osiin. Sillä tavoin jokainen selviytyy eteenpäin pala kerrallaan. Osatuloksen näkemisen ilo laukaisee dopamiinisuihkun, joka saa heidät haluamaan yhä lisää haasteita.

Miten tämän sitten saisi aikaan? Luokassa, jossa on aivan liian paljon oppilaita yhdelle opettajalle.

Opettajakuntamme on ylipäänsä uskomattoman kyvykästä ja onnistuu usein motivoimaan oppilaita aivan yli odotusten. Jossakin tulee kuitenkin raja vastaan ilmapiirissä, jossa opettajalla on kaikki vastuu ja oppilaalla ei juuri lainkaan. Suuria rakenteita ei tietenkään muuteta käden käänteessä, mutta esimerkiksi Carol Dweckin Ted talk voisi antaa muutamia vinkkejä siitä, miten vaatimuksia pystyy lisäämään ja samaan aikaan laskemaan rimaa, niin koulumaailmassa, työelämässä kuin meidän jokaisen yksityiselämässä.

Carol Dweck on tunnettu ’mindset’- tutkimuksistaan. Hän selvittää, miten osalla meistä on niin sanotusti ’fixed mindset’ ja toisilla taas ’growth mindset’. Ensin mainittuun ryhmään kuuluvalla on taipumus luovuttaa, kun hän kohtaa vaikeuksia. Hänen minäkuvansa on staattinen ja hän alkaa pitää itseään helposti epäonnistuneena eikä yrittämisestä ja ponnistuksista ole hänen mielestään mitään hyötyä. Jälkimmäiseen ryhmään kuuluvia puolestaan on siunattu ’growth mindset’ -luonteella, ja he näkevät vastoinkäymiset enemmänkin haasteina, jotka inspiroivat yrittämään entistä enemmän.

Carol Dweckin mukaan meidän ei kuitenkaan tarvitse tyytyä siihen mindsetiin, mikä meillä sattuu olemaan. Growth mindsetiä pystyy harjaannuttamaan, ja siitä on kieltämättä huomattavasti enemmän hyötyä niin yksityiselle ihmiselle kuin koko yhteiskunnalle.

Yksinkertaisin menetelmä on sisäistää käsite ’EI VIELÄ’.

Huomaa ero lauseiden ”Minä en selviytynyt siitä” (fixed mindset) ja ”Minä en selviytynyt siitä VIELÄ” (growth mindset).

Vain tämän pienen VIELÄ-sanan lisääminen avaa ovet inspiraatiolle ja halulle ponnistella lisää. Samaan aikaan on hyvä myös painottaa prosessin ja kovan työn arvoa. Eräässä Dweckin tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaat, jotka tunsivat itsensä tyhmiksi ja häpesivät sitä, että heidän täytyi tehdä niin paljon työtä selvitäkseen, tunsivatkin äkkiä itsensä fiksuiksi, kun heille oli näytetty video siitä, miten hyvää ponnistelu tekee aivoille. Nyt he pystyivätkin häpeilyn sijasta olemaan ylpeitä itsestään.

 

Kuukauden vinkit:

Carol Dwck: Mindset (2021) Kirja on suomenkielinen

youtube ted talk carol dweck - Haku (bing.com)

 

 

Rita Ahvenniemi
Pioneerintie 7, FIN-13500 Hämeenlinna | 044-0150649 | rita.ahvenniemi@sci.fi