| 
					Månadens Rita 102 (2018)     
					(tässä 
					suomeksi)
 
  VEM 
					SKA VI FRÅGA? OCH VAD? 
					
					Det moderna arbetslivet handlar om frågor snarare om svar, 
					säger Warren Berger, helt enkelt för att ingen i dag har 
					några svar på hur man bäst kunde manövrera sig fram i 
					digitalitetens och individualismens samhälle. 
					
					Det är uppenbart, att vi som arbetstagare inte längre kan 
					vara bara löntagare, utan är pressade att hitta nya utvägar 
					och lösningar på utmaningar vi aldrig fått någon utbildning 
					till att hantera. Uppdragsgivaren kan vi inte be om 
					instruktioner, för hen vet inte utan svarar antagligen något 
					typ ’använd ditt eget professionella kunnande’. Kunderna kan 
					vi inte fråga, för det ligger utanför deras kapacitet att 
					förutspå framtiden. Som Ford så träffande lär ha sagt: Ifall 
					du frågat kunden vad hen vill ha, hade svaret antagligen 
					varit ’en häst som springer fortare’. I kundens tankemodell 
					eller paradigm ingick inte något som en bil.  
					
					Det är nog främst personalen som har sånt kunnande, att nya 
					innovationer kan uppstå ur det, antingen det är fråga om 
					teknik, undervisning, hälsovård eller något annat. Det 
					gäller alltså att mangla fram nya strategier ur personalens 
					kunnande och visioner. 
					
					För ett antal år sedan tänkte man sig, att brainstorming var 
					ett medel till det. Men senare framkom det, att det sällan 
					uppstod något riktigt värdefullt under dessa (pressade) 
					sessioner. Idéer uppstår snarare spontant under en promenad 
					eller runt kaffeautomaten. Warren Berger menar, att det vore 
					bättre att försöka generera frågor i stället för idéer, och 
					att vara försiktiga med frågor som ’Hur borde vi…?’ och ’Hur 
					kan vi…?’ Frågan ’Hur skulle vi eventuellt kunna…?’ ger 
					betydligt mera utrymme. Det är inte heller lönt att komma 
					med alltför omfattande eller alltför smala frågor som ’Hur 
					skulle vi kunna lösa världens hungersproblem?’ eller ’Hur 
					skulle vi kunna öka företagets vinst med 5 %?’ De bästa 
					frågorna riktar sig mot en process, som går att ändra på i 
					enlighet med förändrade behov.  
					
					Warren Berger rekommenderar att arbetstagarna får komma till 
					tals både ensamma och i grupp, vilket för tankarna till 
					Mental Management -interventionen. Här ges alla möjligheter 
					för personalen att mangla fram nya strategier, som omfattas 
					av alla. 
					
					Berger förser oss också med en samlad lista på alla frågor 
					som ingår i boken. T.ex. 
					
					·      
					
					
					Hur hitta rätt balans mellan att tänka och att göra? 
					
					·      
					
					
					Vad har vi för bakgrundsantaganden i vårt sätt att jobba? 
					
					·      
					
					
					Vad är verkligen värt att göra, antingen du lyckas eller 
					inte? 
					
					·      
					
					
					Hur önskar du att saker i ditt liv vore annorlunda? 
					à 
					Vad gör jag nu, som inte för mig i den riktningen? 
					
					·      
					
					
					Vad gillade du att göra som barn? 
					à 
					Hur kunde jag göra det nu som vuxen i någon ny  version? 
					
					Det är lättare att handla dig in i ett nytt sätt att tänka 
					än att tänka dig in i ett nytt sätt att handla. Om du bara 
					sätter igång och gör något annorlunda, och gör det 
					tillräckligt många gånger, kommer det att ändra ditt sätt 
					att tänka. Det är också viktigt att ta vara på och vara 
					tacksamma över det vi redan har. Vi är mera beredda att 
					skrida till konstruktiva åtgärder, när vi känner oss 
					hoppfulla och medvetna om allt som redan fungerar bra för 
					oss.
 
					Månadens boktips: 
					Warren Berger: A More Beautiful Question 
					(2014) 
					Rita Ahvenniemi: Mental Management: Käsikirja uuden 
					työelämän kohtaamiseen (2018)   |