RA Training & Coaching

 

Viestini

Esittely

Palvelut

Eväitä
elämälle


Kuukauden Rita

Ota
 yhteyttä

 

Ajan-
kohtaista

 

Kuukauden Rita 35 (19.5.2011) (här på svenska)

PINTAA VAI SISÄLTÖÄ?

Miten usein pinta estää meitä näkemästä sisältöä? Ja millainen pinta tarvitaan jos haluamme tuoda esiin tietynlaista sisältöä? Markkinoinnissa tiedetään hyvin, miten tärkeää on kääriä tuote pakettiin, joka lisää asiakkaan ostohalukkuutta. Lukemattomat tutkimukset todistavat, että pinta ratkaisee kaupan, ei itse sisältö, ja että asiakas on useimmiten täysin tietämätön siitä. Autoja ja moottoripyöriä myydään vähäpukeisten naisten avulla, kotitalouskoneita hymyilevien äitien kuvilla, jolta kotitaloustyöt näyttävät sujuvan kuin leikkien, televisioita kuvilla sohvalla perheensä idyllisesti ympäröivästä isästä, tai vaihtoehtoisesti vauhdikkailla Formula-kuvilla. Asiakkaille luodaan siten illuusio unelman toteutumisesta, paremman elämän saavuttamisesta.

Pintoja on monenlaisia. Merkkivaatteet ja –tuotteet on yksi tavallinen tapa kohottaa profiilia ja itsetuntoa. On tosiasia, että hyvinpukeutunut asiakas saa parempaa palvelua ja hienot autot ja muu arvovallasta kertova rekvisiitta herättää ympäristössä kunnioitusta. Tutkimus San Franciscossa osoitti, että loistoautoille ei soitettu vihaisesti merkkitorvea, kun taas tavallisia, vanhoja autoja kohtaan ei ollut samanlaista kärsivällisyyttä.

Myös tittelit ovat käyttökelpoista pintaa. Meistä useimmilla on jonkin asteinen auktoriteettiusko, tai jopa auktoriteettien pelko, jonka ilmauksena me joko vastustamme automaattisesti kaikkia auktoriteetteja, tai samoin automaattomaattisesti alistumme auktoriteetin valtaan. Auktoriteettiä ilmentävä titteli saa ihmiset joskus tottelemaan aivan mekaanisesti, mistä voi aiheutua jopa suorastaan vaarallisia tilanteita. Lentohenkilökunta ei osoita mielellään epäkohtia lentokapteenille ja sairaanhoitajat eivät useinkaan kyseenalaista lääkärin arvioita. Me hypnotisoidumme itse tittelistä ja unohdamme, että sen takana on tavallinen, kaikkea muuta kuin täydellinen, ihminen. Tutkimus amerikkalaisessa sairaalassa antoi pelottavan tuloksen: 95 % hoitajista ei epäröinyt toteuttaa potilaan henkeä uhannutta lääkärin hoitomääräystä! Tutkimuksen näkymätön havainnoija pysäytti heidät viime hetkellä.

On siis helppo tehdä vaikutus ympäristöön illuusioiden avulla, arvovaltaisella varustuksella, vaatteilla ja titteleillä, asia, josta kaikenkarvaiset petkuttajat ovat hyvin tietoisia. Asiakkaana on todella kaikki syy suhtautua epäilevästi pintaan ja kiinnittää paljon enemmän huomiota sisältöön. Se ei tapahdu suinkaan automaattisesti, päinvastoin sekä rikostilastot että rahavirtojen kulku todistavat siitä, miten helposti lankeamme kiiltävien pintojen ja lainahöyhenien lumoon. Myös monet satuklassikot kuvaavat, miten on yhtä vaikeaa kuin tärkeääkin keskittyä sisältöön eikä antaa pinnan petkuttaa: sammakosta tuli prinssi ja tuhkimosta prinsessa ja mummo olikin susi. Ja meillä on myös Mika Waltarin Sinuhea kiusaava kaunis, manipuloiva Nefernefer. Vain joitakin mainitakseni.

Meidän ei kuitenkaan tule varoa pinnan aiheuttamaa sudenkuoppaa ainoastaan kohteen roolissa. Vajoamme samaan kuoppaan usein myös toimiessamme tekijänä, joka haluaa mielellään korottaa profiiliaan ympäristölleen. On vaara, että laitamme niin paljon vaivaa pinnan kiillottamiseen, että pinnan alla olevasta huolehtimiseen ei jää enää voimia. Emme ehkä koskaan tule tietoisiksi omasta arvostamme emmekä ala viljellä sitä, mikä on sisässämme. Alamme ehkä vähitellen luulla, että todellakin vain ulospäin näkyvä merkitsee jotakin.

On sitten ihan toinen asia, että me niin lapsina kuin aikuisina tietysti tarvitsemme auktoriteetteja, osaavia ja viisaita ihmisiä, joita voimme arvostaa ja kunnioittaa. Ja jos loistoauto tai merkkivaatteet antaa lisäarvoa elämääsi, sen ei välttämättä tarvitse tapahtua sisäisen arvosi kustannuksella.

Robert Cialdini esittää kaksi kysymystä, joiden avulla voimme erottaa hyödylliset ja asiaankuulumattomat auktoriteetit toisistaan: 1) ”Onko tämä auktoriteetti todella asiantuntija?” ja 2) ”Kuinka totuudenmukainen voimme odottaa hänen olevan?” Kysymys ”Millä tavoin, tarkkaan ottaen, tämä ostos tuo lisäarvoa elämääni?” voi antaa vinkkiä siitä, onko jokin tavara ostamisen arvoinen.

----------------------------------------------------------------------------------------------
Kuukauden sitaatti:

”Onnellisuuden salaisuus ei ole siinä, että tekee sellaista, mistä pitää, vaan että pitää siitä, mitä tekee.”                                                                                                                       J.M. Barrie                   

----------------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------------------
Kuukauden kirjavihje:

Robert Cialdini (2011): Vaikutusvalta

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Rita Ahvenniemi
Pioneerintie 7, FIN-13500 Hämeenlinna | 044-0150649 | rita.ahvenniemi@sci.fi