RA Mental Management Tavastia 

 

Viestini

Esittely

Blogi ja artikkelit


Eväitä
elämälle


Kuukauden
Rita

Ota
 yhteyttä

 

Koulu-
tukset

 

Kuukauden Rita 143 (3.5.2023) (här på svenska)

PALKITSEMISEN ONGELMA

Tiedämme hyvin, että rankaiseminen ei ole oikea tapa muuttaa pysyvästi jonkun käytöstä. Kun rangaistus ei ole enää voimassa, käyttäytyminen vanhalla tavalla palaa ja sitä ponnistelee vähän aiempaa enemmän, että ei jää kiinni. Mutta se, että myös palkitsemisella on usein negatiivinen vaikutus, on vähemmän tunnettua.

Alf Kohn käy läpi kirjassaan ”Punished By Rewards” suuren määrän tutkimuksia, jotka kaikki kertovat palkitsemisen kielteisistä vaikutuksista. Hän ei väitä, etteikö palkitseminen motivoisi. Päin vastoin, hän sanoo, palkinnot ovat hyvin motivoivia – palkintojen saamiseksi.

Mihin tämä johtaa? Niin, sitä esimerkiksi pyrkii saamaan palkinnon mahdollisimman pienellä ponnistuksella ja ylittämällä mahdollisimman matalia kynnyksiä. Lisäksi tulee vastahakoiseksi ottamaan vaikeampia tehtäviä, koska pelkää epäonnistumista ja jäämistä kokonaan ilman palkintoa.

Rangaistukset ja palkitsemiset ovat niin kutsuttuja quick fixes ja hyvin käteviä esimerkiksi lasten vanhemmille, opettajille tai esimiehille. Ja ne voivat toimiakin ihan hyvin yksinkertaisten ja mekaanisten tehtävien suhteen. Mutta jos tarkoituksena on tuottaa vastuuntuntoisia ja motivoituneita lapsia ja aikuisia, niillä tuntuu olevan aivan päinvastainen vaikutus.

Palkitseminen, sanoo Alf Kohn, saa toki aikaan jonkinlaisen liikahduksen, mutta ei koskaan motivaatiota. Ekstra palkitseminen jonkin tehtävän suorittamisesta tuhoaa sisäisen motivaation tehdä se. Katsotaanpa muutama niistä lukemattomista esimerkeistä tämän asian tiimoilta.

Kaksikymmentä lasta kutsuttiin testaamaan uusia palapelejä. Heidät jaettiin kahteen ryhmään. Toisen ryhmän lapset saivat viisi dollaria jokaisesta palapelistä, jonka he saivat valmiiksi, kun taas toisen ryhmän lapsille ei luvattu mitään palkkiota. Kun tietty määrä palapelejä oli valmiita pidettiin tauko ja toisen ryhmän lapset saivat luvatun palkkion. Sen jälkeen lapset saivat mennä takaisin ja tehdä mitä halusivat. Ryhmässä, jota ei palkittu, kaikki lapset jatkoivat palapelien rakentamista, mutta palkittujen ryhmässä vain yksi kymmenestä.

Testissä, jossa pyrittiin muistamaan sanoja, lapset, joita palkittiin makeisilla muistivat huonommin kuin ne, joille vain kerrottiin, kuinka hyvin he selvisivät.

Nuoret isossa joukossa yläasteita selvisivät kautta linjan paljon paremmin, jos heitä ei palkittu. Tämä koski niin muistiin liittyviä tehtäviä, päättelykykyä kuin luovuutta.

Lapset, joita palkitaan lukemisesta lukevat vähemmän. Tämä on ilmennyt lukuisissa raporteissa. USA:ssa Pizza Hut keksi sponsoroida lasten lukemista jakamalla ilmaisen pitsan jokaisesta luetusta kirjasta. Lukeminen ei siitä lisääntynyt, mutta kylläkin lasten lihavuus. Ne lapset, jotka lukivat jo ennestään alkoivat lukea mahdollisimman ohuita ja helppoja kirjoja saadakseen nopeasti pitsapalkintonsa.

Lasten palkitsemisella siitä, että he ovat myötätuntoisia ja välittävät toisista, on ollut sama masentava vaikutus. Jos haluaa, että lapsi välittää muista, on parempi hoitaa häntä rakkaudella, niin että hän ottaa sitten mallia siitä joutuessaan tekemisiin muiden kanssa.

Jos saa jostakin ylimääräisen palkkion, vetää enemmän tai vähemmän tietoisesti johtopäätöksen, että tämän täytyy olla erittäin ikävää, raskasta tai epämukavaa, koska tämän tekemisestä saa erityisen korvauksen.

Tästä kaikesta nousee tietysti esiin kysymys, että mikä sitten toimii. Vastaus on, että palkitseminen ja rangaistus olisivat kadonneet kuvasta jo kauan sitten, jos ne voisi helposti korvata jollakin yhtä helpolla, jota voi soveltaa kaikille kautta linjan. On ymmärrettävää, että kävisi liian työlääksi miettiä vaihtoehtoinen strategia joka tilanteeseen. Mutta tässä voisi ottaa avuksi ihmisen yleisinhimilliset tarpeet ja käyttää niitä järjestelmällisesti:

  • Haluamme kaikki saada jotakin aikaan, joten niin kotona, ohjaustehtävissä kuin työelämässäkin voisi sanoa jotakin tyyliin ”Tätä me haluamme saada aikaan. On sinun vallassasi, miten pääsemme siihen”. Sen, mitä meidän pitää saada aikaan, täytyy tietysti olla mielekästä kaikille osapuolille.

  • Meillä ihmisillä on suuri tarve tulla hyväksytyksi ja kuulua joukkoon. Alfie Kohn käyttää tässä käsitettä ’unity building activities’, joka luo vähitellen voimakkaan yhteenkuuluvaisuuden tunteen ja aiheuttaa sen, että emme kovin mielellään asetu alttiiksi ryhmän tyytymättömyydelle.

  • Arvostuksen tarve tyydytetään palkitsemisen sijaan luomalla toimintaympäristö, jossa kaikki mainitsevat työtovereilleen mitä asioita (usein itsestään selviäkin) nämä ovat tehneet. Sillä tavoin tehdään myös arjen pienet askareet ja saavutukset näkyviksi.

Ei siis ole kyse ihmisten motivoimisesta suorittamaan, vaan että heille luodaan tilaisuuksia suorittaa, jotta he motivoituvat. Luonnollisesti tarvitsemme kaikki korvauksen tekemästämme työstä, puhumattakaan arvostuksesta ja tunnustuksesta, jotka ovat suorastaan energiaruiske. Sitä ei saa aliarvioida. Palkkaa ja arvostusta ei kuitenkaan saa sekoittaa palkitsemiseen, jota käytetään painostamaan ihmisiä käyttäytymään tietyllä tavalla.

Kuukauden mietelause:

Palkitseminen ja rankaiseminen eivät ole toisensa vastakohtia, vaan saman kolikon kääntöpuolet. Ja sillä kolikolla ei saa kovin paljoa. – Alfie Kohn

Kuukauden lukuvinkki:

Alfie Kohn: Punished By Rewards. The Trouble with Gold Stars(2018)

Rita Ahvenniemi
Pioneerintie 7, FIN-13500 Hämeenlinna | 044-0150649 | rita.ahvenniemi@sci.fi