Kuukauden Rita 129 (4.1.2022) (här på
svenska)
Ajatukseni veivät minut taannoin hieman taaksepäin ajassa,
ja havahduin siihen että:
Yli 30 vuotta sitten kysyin työpaikoilla, mihin he
tarvitsivat apua. ”Tieto ei kulje”, oli vastaus.
Yli 30 vuotta
sitten kysyin työpaikoilla, mihin he tarvitsivat apua.
”Lisää avoimuutta”, oli vastaus.
Yli 30 vuotta
sitten kysyin työpaikoilla, mihin he tarvitsivat apua.
”Lisää luottamusta”, oli vastaus.
Yli 30 vuotta
sitten kysyin työpaikoilla, mihin he tarvitsivat apua.
”Lisää me-henkeä”, oli vastaus.
Yli 30 vuotta
sitten kysyin työpaikoilla, mihin he tarvitsivat apua.
”Muutosvalmiutta”, oli vastaus.
Tänä
päivänä, kun tiedustelen työpaikoilla, missä ongelmat
piilevät,
vastaus on ”Tieto ei kulje”, ” avoimuuden ja luottamuksen
puute”, ”Heikko me-henki” ja ”Puutteellinen muutosvalmius”…
Makes
you think, doesn’t it?
Kun yli 30
vuotta sitten tiedustelin työpaikoilla, minkälaista
työntekijää työnantaja toivoi, vastaus kuului: ”Työntekijä,
joka tekee työtä käskettyä – mukisematta.” Arvatkaa on
vastaus edelleen sama…
Kannattaisikohan lähestyä näitä ilmiöitä jostain uudesta
näkökulmasta? Tähän tarkoitukseen pidän MMT boosteja sa
seminaaripäiviä (ks. Koulutukset)
MMT (Mental Management Tavastia) on suomalainen
suojattu brändi kyvykkyyden kehittämiseen. Se on
yhdistelmä useammasta kognitiivisista ja
systemaattisista suuntauksista kuten esim. NLP, Mental
Training (MT), knowledge management & organization
skills.
MMT koostuu kolmesta osasta: 1) Selkeä kehityspaketti
työyhteisölle, 2) Mentaalimanagerin diplomikoulutus, ja
3) Avoimet seminaaripäivät (jotka myös kuuluvat
diplomikoulutukseen).
YKSINKERTAINEN TIE ONNEEN?
Adam Grant nostaa
kirjassaan ’Think Again’ esiin melkoisen määrän
ajattelemisen arvoista, esimerkiksi miten meidän, elämän ja
ympärillämme olevan muuttuessa täytyy jatkuvasti päivittää
ajatusmallejamme. Melkoinen määrä sellaista, mikä oli
oleellista aikaisemmin, ei ole sitä enää, mikä tarkoittaa,
että meidän on syytä säätää tähtäintämme ja oppia uusia
asioita.
Me emme tietenkään
oikein tiedä, mihin suuntaan meidän pitäisi kohdistaa uutta
tähtäintämme, joten parasta on tehdä sitä vähän kerrallaan.
Professori Edgar Lawrence (1931-2015), tunnettu
historiallisista romaaneistaan, vertaa elämänsuunnitelmiamme
auton ajamiseen sumussa pimeässä. Voimme nähdä vain niin
pitkälle kuin auton valot valaisevat, mutta voimme kuitenkin
kulkea koko matkan sillä tavalla.
Kun uudelleenarvioimme
suunnitelmiamme, voimme hyödyntää yksinkertaista mallia,
jota Adam Grant kutsuu eksistentiaaliseksi terapiaksi:
Ei ole kuitenkaan
suositeltavaa laittaa tähtäintä liian voimakkaasti puhtaan
onnen saavuttamiseen. Vaikuttaa nimittäin siltä, että mitä
enemmän etsii onnea, sitä vähemmän on tyytyväinen elämäänsä.
Aldous Huxleyn lentävän lauseen
mukaan onni on kuin koksia, sivutuotetta, jota syntyy, kun
valmistat jotakin muuta.
Miksi niin on?
Yksi selitys voi olla,
että olemme niin keskittyneitä koko ajan arvottamaan
elämämme onnellisuutta, että unohdamme ottaa vaarin pienistä
hyvistä hetkistä, jotka näin vain livahtavat ohitsemme.
Toinen mahdollinen syy saattaa olla, että metsästämme koko
ajan onnen huippuhetkiä, kun kyse voikin olla ennemmin
positiivisten tunteiden tiheydestä kuin niiden
intensiteetistä. Kolmas selitys voisi olla, että painotamme
onnea etsiessämme liikaa mielihyvää ja nautintoa merkityksen
kustannuksella. Kun mielihyvä ja nautinto tulevat ja
menevät, merkityksellä on taipumus pysyä. Vielä yksi syy
voisi olla se, että onni on länsimaisessa kulttuurissa
henkilökohtainen tila, mikä saa meidät tuntemaan itsemme
samalla eristäytyneiksi yhteisöstä.
Kaikesta huolimatta,
kysymys ”Tiedätkö mikä tekee sinut onnelliseksi?” on varsin
käyttökelpoinen. Itse olen saanut joskus vastaukseksi: ”Että
en jää paikalleni, että opin koko ajan uutta.” Tämä viekin
meidät ajatusmallien päivittämiseen ja oppimisen piiriin.
Myös siellä Adam Grantilla on näkemyksiä. Hän oli aiemmin
pitkään luullut, että opimme parhaiten, kun viihdymme ja
meillä on hauskaa. Mikä ei pitänyt ollenkaan paikkaansa!
Joukko tutkimuksia
osoitti, että oppilaat pitivät eniten opettajakeskeisestä
opiskelusta ja antoivat parhaat pisteet viihdyttäville
opettajille. MUTTA: kun verrattiin oppimistuloksia ryhmiin,
joissa oli käytetty epäsuositumpaa aktiivista oppimista,
jälkimmäiset olivat selvästi parempia niin tiedoissa kuin
taidoissa. Vaikka oppilaat itse väittivät muistavansa
enemmän ’tavallisesta’ oppitunnista, testi näytti
päinvastaista. Aktiivisessa oppimisessa oppilaat istuivat
ryhmissä ja keksivät ratkaisuja keskustelemalla, ja opettaja
kulki ryhmästä toiseen ja auttoi siellä, missä apua
tarvittiin. Aktiivinen oppiminen on paljon työläämpää ja
vaatii materiaalin syvällisempää ymmärtämistä, mutta antaa
selvästi paremman tuloksen.
Niinpä uuden vuoden koittaessa ehkä nämä kysymykset auttavat
sinua eteenpäin:
1.
Tiedätkö, mikä tekee sinut onnelliseksi?
2.
Paljonko energiaa olet valmis käyttämään uuden
oppimiseen?
Kuukauden lukuvinkki (vielä kerran):
Adam Grant:
Think Again, 2021
|