RA Mental Management Tavastia

 

Viestini

Esittely

Palvelut

Eväitä
elämälle


Kuukauden Rita

Ota
 yhteyttä

 

Koulu-
tukset

 

Kuukauden Rita 101 (2018)   (här på svenska)

KARISMA JA MYYMINEN

Karismasta on tullut suosittu inspiroinnin ja vaikuttamisen väline. Sitä ei enää pidetä luonteenpiirteenä, vaan taitona, jonka voi oppia ja jota me kaikki tarvitsemme selvitäksemme paremmin erilaisissa haasteellisissa tilanteissa. Karisman käytössä kommunikoinnissa on kyse siitä, että pääsemme sen avulla toisen ihmisen kanssa samalle aaltopituudelle, että olemme aidosti kiinnostuneita hänestä ja saamme hänet näin kokemaan tyytyväisyyttä itseensä.

Karismalla vaikuttaessasi myös sinun itsesi täytyy uskoa itseesi ja tuntea itsesi voimavaraiseksi. Pieni vinkki: kannattaa katsoa Youtubesta, Ted Talksista tätä asiaa sivuava Amy Caddyn esitys ’Powerposes’. Voima ei tule elämän vaikeuksien ja vastoinkäymisten kieltämisestä, vaan uskosta siihen, että olipa elämä miten vaikeaa tahansa, jokin ovi parempaan on aina mahdollista avata.

Karisma on onnistuneen myymistapahtuman tuki, ja me jokainen myymme koko ajan jotakin: tavaroita tai palveluita, inspiraatiota, motivaatiota, kasvatusta ja opetusta. Haluamme, että toinen ihminen ostaa ideamme jostakin hankinnasta, matkasta tai tapahtumasta. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että ohjaa vastapuolen yhdestä käyttäytymismallista toiseen niin, että molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä.

Miten tässä sitten onnistuu? Paul McKenna antaa meille joitakin vinkkejä:

Aloita päämäärästä, joka on teille yhteinen ja keskity kuuntelemiseen – ei ylipuhumiseen, esim.  ”Oletan, että haluamme kaikki ratkaista tämän ongelman. ” ”Mikä on teille tärkeää ja miksi? ” ”Millainen ratkaisu olisi kaikille osapuolille tyydyttävin? ” ”Mitä siihen tarvitaan eniten?”

Kerro sitten, mistä sinun ’tuotteessasi’ olisi toiselle hänen kannaltaan katsottuna eniten hyötyä. Tee siitä hänelle helppoa. Kerro miten se helpottaa arkea ja on siksi hintansa väärti. Saa toinen tuntemaan tyytyväisyyttä ja linkitä tunne tuotteeseen. HUOM! Älä koskaan myy sellaista, mihin et itse usko! On äärimmäisen tärkeää, että todella palvelet asiakasta etkä vain yritä myydä hänelle jotakin. 

Tavallinen erehdys McKennan mukaan on se, että alamme puhua tuotteen puolesta kuuntelematta, mitä asiakas todella tarvitsee. Silloin jaamme tietoa, joka ei ole asiakkaalle oleellista. Toinen virhe on, että yritämme tehdä asiakkaaseen vaikutuksen, sen sijaan, että antaisimme hänen tuntea itsensä tärkeäksi. Asiakas on harvoin kiinnostunut sinun pätevyyksistäsi, veneistäsi tai maratonajoistasi, vaan vain siitä, miten hänen oma elämänsä tulisi helpommaksi ja paremmaksi.

Pähkinänkuoressa: Löydä yhteinen päämäärä. Kuvaile ratkaisusi tai tuotteesi muutamin sanoin. Selvitä asiakkaan tarpeet ja arvot. Toista se, mitä asiakas sanoo, osoittaaksesi että olet ymmärtänyt. Kerro lisää tuotteestasi, nyt lähtien asiakkaan tarpeista. Ole karismaattinen: siis ole sinut itsesi, asiakkaan ja tilanteen kanssa!


Kuukauden sitaatti:

”Lammas ei tule kertomaan, mitä se on syönyt, vaan näyttääkseen villaansa.” – Epiktetos (?)
 

Kuukauden kirjavinkki:

Paul McKenna: Instant Influence & Charisma (2015)


 

Rita Ahvenniemi
Pioneerintie 7, FIN-13500 Hämeenlinna | 044-0150649 | rita.ahvenniemi@sci.fi