Viestini
Esittely
Palvelut
Eväitä
elämälle
Kuukauden Rita
Ota
yhteyttä
Ajan-
kohtaista
|
Månadens Rita 40 (2.12.2011)
(tässä suomeksi)
KONSTEN ATT LÄRA SIG ATT TÄNKA RÄTT
Tiderna har förändrats. Förr handlade det mera om att man
skulle utföra saker på rätt sätt, numera är det snarare
fråga om att tänka rätt, så man vet vad man skall utföra,
hur mycket av det som lönar sig att utföra och på vilket
sätt det skall utföras. Utgångspunkten är, att man inte kan
eller hinner göra allt, vare sig på jobbet eller hemma eller
i privatlivet. Man bör alltså lära sig välja och välja bort
och tillägna sig en sådan inställning, som hjälper en att
orka och må bra i dagens kaotiska samhälle. Till det behöver
man kunna tänka rätt.
För att hänga med i arbetslivet, krävs att man oupphörligt
lär sig nytt och förändrar sina rutiner. Inom skolvärlden
har det kommit till mängder av ny information och elevernas
vardag består nu av helt andra aktiviteter än tidigare,
vilket betyder, att undervisningens karaktär ändrar undan
för undan.
Mental träning (Mental Training) har blivit en ny form av
utbildning, som går ut på just konsten att lära sig tänka
rätt och att lära sig rätt inställning till sig själv och
andra och livet i allmänhet. Idrottare konstaterades i en
undersökning vara bättre på mental träning än
företagsledare. Sämst på att tänka rätt verkar vi vara vad
beträffar människorna i vårt privatliv.
Mental träning sägs nu i många publikationer vara nyckeln
till ett effektivt liv. Vad man sedan lägger in i ordet
’effektivitet’ varierar. På arbetsplatser avses en
arbetstagare, som tar in mycket pengar, eller som lyckas
vända arbetsstressen till något inspirerande. I skolan avses
elever, som lär sig snabbt, sköter sig själva och har
minimalt behov av stöd. För en chef betyder effektivitet
ofta en arbetstagare, som besvärar honom eller henne så lite
som möjligt. För arbetstagaren kan effektivitet betyda, att
uppgifterna stökas undan så det blir tid och krafter över
för privat- och hemlivet. Och för en semesterfirare eller en
alterneringsledig kan effektivitet innebära, att han eller
hon lyckas vila och sova ut och njuta av friheten.
Varför gör vi då allt vi gör? kan man fråga sig. Följande
korta berättelse utgör kanske ett svar: En studerande vid
ett universitet frågade en gång en synnerligen beläst
lärare, hur denne hoppades kunna göra en skillnad här i
världen genom sin undervisning. Läraren svarade, att han
inte hade några sådana förhoppningar. ”De som verkligen kan
höra vad jag har att säga, behöver egentligen inte det jag
säger; de som inte förmår höra vad jag säger, även om jag
pratade mig hes, förändrar sig ändå inte det minsta”, sa
han. Studeranden frågade förbryllad: ”Men om du inte kan
åstadkomma någon skillnad med dina idéer, varför undervisar
du över huvud taget?” Läraren log: ”Varför sjunger en
fågel?”
Ja, vi gör det vi gör och det förefaller tämligen onödigt
att gå in för att förbättra hela världen. Men vi kan rätt
långt kontrollera våra tankar och vi kan använda dem till
att få vår nära omgivning att må bra. ’Du blir det du
tänker’, sägs det, och de tankar du tänker avspeglas i din
omgivning och reflekterar tillbaka på dig själv. Hur tänker
du alltså om dina närmaste, din chef, dina arbetskamrater,
livet i allmänhet…? Redan Goethe lär ha sagt, att det vi
tänker om en annan människa, sådan blir hon. Zig Ziglar
säger för sin del, att ”det bästa vi kan göra för en annan
människa är inte bara att dela vårt goda med dem, utan att
få deras goda att bli synligt”.
--------------------------------------------------------------------------------
Månadens citat:
Det bästa sättet att förutse framtiden
är att skapa den. - Peter Drucker
Lycka och ett meningsfullt liv kommer av att göra
skillnader. Men – kom ihåg att koncentrera dig på de
skillnader du kan göra och inte på dem du helst skulle göra,
men inte kan! – Lyndon Duke
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------Månadens boktips:
Michael Neill: Super Coach (2009).
Raija Kivinen, Katja Keränen & Marja Ruutti: Parasta
Aivoillesi: ohjeita aivojen hyvinvointiin (2010)
--------------------------------------------------------------------------------
|