RA Mental Management Tavastia 

 

Viestini

Esittely

Blogi ja artikkelit


Eväitä
elämälle


Kuukauden
Rita

Ota
 yhteyttä

 

Koulu-
tukset

 

Månadens Rita 160 (3.2.2025) (tässä suomeksi)

KÄNSLOR OCH LÄSNING

Att lära sig hantera känslor, dvs. emotionella färdigheter ingår numera i grundskolans läroplan. När eleverna kan sätta ord på sina egna känslor och förstå andras känslor, förmodas störande beteende minska. Eleverna lär sig acceptera sina egna och andras negativa känslor och handla konstruktivt i stället för aggressivt. Säkert ett viktigt inslag i skolschemat.

Av bekvämlighetsskäl har jag för egen del definierat känslor som signaler på hur väl ens behov är tillfredsställda. Förenklat sagt: behovet av näring leder till känslan av hunger, behovet av trygghet leder till känslan av rädsla, behovet uppskattning leder, ifall det inte uppfylls, till känslan av besvikelse osv. Omvänt leder ett tillfredsställt behov till motsatta känslor som mättnad, lugn, glädje osv.

Enligt filosofen Martha Nussbaum är känslorna är ett slags värdeomdömen, som säger vad som är viktigt för oss. William James menade för sin del, att varje levande varelse automatiskt äger en inre känsla av livsglädje. Denna känsla kan vi alla då och då ha svårt att få kontakt med. Kroniskt deprimerade individer har sannolikt ännu svårare att få kontakt med den.

Nyligen lästa jag Merete Mazzarellas bok ”Att lära sig falla” och där dök upp känslor som tacksamhet, intresse, förundran, avsmak, förvirring, förväntan och tillit. Är dessa känslor eller tankar? Vad är skillnaden? Är tacksamhet en känsla eller en tanke? Eller en tanke som leder till en känsla?

Mazzarella frågade Chat GPT om den kan känna sorg, empati eller kärlek. Svaret löd: ”Som artificiell intelligens saknar jag förmåga att känna. Min funktion är att ge information baserad på den kunskap jag har tillgång till.” Merete tyckte det lät lite sorgligt, men själv tänker jag, att en Chat GPT motsvarar ett enormt bibliotek, och det är väl ingen som tycker att ett bibliotek skall ha känslor.

Undervisning i emotionella färdigheter och filosofiska diskussioner i all ära beträffande hantering av känslor, men Mazzarella har förvisso en poäng där, då hon lyfter fram Romance- och Feelgood-litteratur som handledning i emotionell utveckling. Romance, Feelgood och Fantasy ger mycken insikt i känslor och vad de kan leda till och hur man kan hantera dem, alltså konsekvensanalys i Lisbeth Salanders anda (Stieg Larssons Millenium-serie).

Romance och Feelgood är dock allmänt föraktat i litterära kretsar och det finns många som hastigt kommer med bortförklaringar, om de råkar bli sedda med en sådan bok i handen. Ändå är det den litteratur som toppar bästsäljarlistorna. Den kallas verklighetsflykt, men är egentligen ett sätt att få kraft att orka med verkligheten. Hjältinnorna är aldrig passiva. Tvärtom är de synnerligen handlingskraftiga. Böckerna är ett slags odysséer, där hjältinnan eller hjälten prövas genom missförstånd, hinder och faror, innan hen till slut kommer tryggt i hamn. De är lika lite realistiska som den ursprungliga Odyssén. Man kan släppa allt runt omkring sig för en stund. Man kan vistas i flera olika liv och få något av ett skyddande lager mot omvärlden. Och samtidigt lära sig massor om känslor.

Här är bäddat för inlevelse och identifikation under trygga omständigheter. Berättelserna får många gånger sina läsare att stanna upp en stund och reflektera över hur de kan bryta destruktiva mönster och ta makten över sina liv. Kan det verkligen vara så fel? undrar Mazzarella, som själv tidigare tog avstånd till allt vad Romance och dylikt heter. Månne denna form av ’inte riktigt rumsren’ litteratur kunde ge stöd för känslohantering och samtidigt inspirera till mera läsning.


Månadens inspirationskälla

Merete Mazzarella: Att lära sig falla (2024)

 

Rita Ahvenniemi
Pioneerintie 7, FIN-13500 Hämeenlinna | 044-0150649 | rita.ahvenniemi@sci.fi